ASM Foods i Mjölby levererar sylt och choklad till livsmedelsindustrin, mejerier, glassindustrin, bagerier och konfektyrindustrin. Företaget är en del i den internationella koncernen Barry Callebaut och har idag 150 anställda. ASM Foods har varit kund hos AGA i över femton år. Under åren har AGA vid flertalet tillfällen med hjälp av sitt testlabb i Helsingborg bistått företaget i arbetet med att utveckla sitt produktsortiment.
Testlabbet i Helsingborg är ett av AGA/Lindes sju testlabb runt om i världen och den enda anläggningen i sitt slag i Sverige. I labbet kan kunderna testa olika kryogena frysmetoder i mindre skala för att hitta en optimal lösning för varje produkt. Under årens lopp har ASM Foods hunnit med flertalet besök i labbet i Helsingborg i takt med att företagets sortiment utökats med nya produkter.
Försöken i testlabbet har gett oss möjlighet att testa olika fryslösningar när vi tagit fram nya produkter. Efter testerna avslutats har vi fått med oss all input från försöken hem, vilket gjort att vi i lugn och ro kunnat utvärdera utfallet och ta nästa steg i utvecklingen av den nya produkten, berättar Roger Alsäter, VD för ASM Foods.
Möjligheten att på en och samma gång testa olika fryslösningar med stöd av AGAs expert-team har varit en värdefull hjälp för ASM Foods som ständigt har nya utvecklingsprojekt på agendan.
Ständig utveckling är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta ligga i framkant inom vårt område. Genom åren har AGA varit en viktig partner till oss i utvecklingsarbetet. De praktiska testerna i AGAs labb tillsammans med AGA-teamets kunskap i kryogen kyl- och frysteknik har underlättat för oss när vi velat utveckla och förbättra nya produktidéer, menar Roger Alsäter.
Just nu pågår inga försök i testlabbet för ASM Foods räkning. Men ASM Foods vet att de kan vända sig till AGA nästa gång en ny produktidé ska utvecklas.
Vi vet att AGA har resurserna och kunnandet att hjälpa oss framåt nästa gång vi står inför en ny utmaning. Vi vet vilken kompetens AGA har och hur vi kan samarbeta för att skapa produktlösningar som skapar värde både för oss och våra kunder. Det är en stor trygghet och tillgång, avslutar Roger Alsäter.