Seagas har genomfört sin 1000:e LNG-bunkring till kryssningsfartyget M/S Viking Grace, sedan fartyget togs i drift våren 2013. Seagas förser Grace med drygt 60 ton LNG (flytande naturgas) vid varje bunkringstillfälle, då fartyget ligger förtöjt vid Stadsgården i Stockholm och under tiden som passagerare och gods lossas och lastas.
- Vi är väldigt nöjda med att ha använt LNG som bränsle till M/S Viking Grace, säger Jan Hanses, vd för Viking Line Abp. Både den tekniska lösningen som AGA utvecklat och den operationella driften har fungerat över förväntan och det är glädjande att vi kunnat konstatera stora arbetsmiljömässiga fördelar i tillägg till de miljömässiga vinster som LNG-driften ger.
LNG-bunkerfartyg Seagas är det första i sitt slag i hela världen och är klassat enligt samma regler som gäller för oceangående LNG-tankers. Bunkringen tar en knapp timme och genomförs under tiden Grace ligger förtöjd vid Stadsgården i Stockholm.
- Vi är självfallet mycket glada för den positiva respons vi fått från Viking Line när det gäller Seagas och vår bunkringslösning, säger Jonas Åkermark, ansvarig för LNG – sjöfart på AGA Gas AB. Intresset för Seagas, själva bunkringslösningen och LNG som marint bränsle är fortsatt stort både i Sverige och från internationellt håll. Vi har en väl fungerande infrastrukturösning på plats i Stockholm och möjlighet att bunkra fler fartyg. Dessutom har vi möjlighet att bygga ut kapaciteten om så krävs.
LNG är både effektivare och enklare att använda jämfört med andra fossila bränslen. LNG ger stora miljöfördelar jämfört med traditionellt maritimt bränsle; koldioxidutsläppen minskar med 20 – 30 procent, utsläppen av svavel och skadliga partiklar försvinner helt och utsläppen av kväveoxider blir markant lägre.