MIG-lödning (MIG brazing) introducerades under 1990-talet. Metoden är mycket lik MIG/MAG-svetsning. Den största skillnaden är tillsatsmaterialets smältpunkt som är lägre än grundmaterialets. Metoden påminner om hårdlödning med låga med den skillnaden att tillsatsmaterialet tillförs i en MIG/MAG svetsmaskin på samma sätt som vid svetsning. Dock bildas en lödskarv istället för en svets.
Värmetillförseln vid MIG-svetslödning är betydligt lägre än vid MIG/MAG-svetsning. Det gör MIG-lödning särskilt lämpad för lödning av förzinkade plåtar, till exempel inom fordonsindustrin. Den låga värmetillförseln gör att plåten deformeras mindre och att förzinkningen får färre skador. Därför är bilindustrin mycket intresserad av MIG-lödning. MIG-lödning används också ofta vid fordonsreparationer.
Argon används ofta som skyddsgas, även om små mängder koldioxid och syre kan läggas till för att förbättra produktiviteten och bågstabiliteten.